تحلیل فاندامنتال و کاربرد آن در مارکت کریپتو کارنسی
در ابتدا تعریفی از تحلیل گری ارائه می دهیم ؛ تحلیل گری عبارت است از؛ فرآیندی که به جمع آوری، دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده های مالی و تجاری برای ارزیابی کسب و کارها ،پروژه ها و شرکت ها می پردازد تا عملکرد و کارایی یک سیستم به جهت سرمایه گذاری مورد ارزیابی قرار گیرد.
اولین و مهمترین تحلیل که اهمیت دارد تحلیل فاندامنتال است و هدف از تحلیل فاندامنتال ؛ یافتن پروژه ها و شرکت هایی است که نسبت به سایرین شرایط بهتری داشته باشند و ما بتوانیم آن را پیدا کنیم . در واقع تلاشی است برای یافتن پروژه های ارزشمند. این نوع تحلیل گستره وسیعی را در بر می گیرد که در کسب و کار شخصی ، تجزیه و تحلیل بازارهای مالی ،کریپتو کارنسی و حتی در زندگی روزمره کاربرد دارد.
تحلیل فاندامنتال با یک بررسی همه جانبه شروع می شود و از کل نگری به جزء نگری می رسد، در ابتدا با یک نگاه کلی چندین پروژه را رصد می کنیم و بعد از انتخاب پروژه مورد نظر به تجزیه و تحلیل آن و به بررسی اجزا می پردازیم تا به هدف مورد نظر خود برسیم و در بازار مالی هم به همین صورت است کل نگری و بعد بررسی اجزا.
در تحلیل مسائل تحلیلگر نباید ذهنش سوء جهت گیری خاصی نسبت به مسائل داشته باشد.و باید بتواند به عنوان یک ناظر از بالا به پایین تمام اطلاعات را به درستی تحلیل کند.مثالی که در مورد کریپتو کارنسی می توان زد؛ یک علاقه و یا تعصب یک تحلیگر به یک ارز خاص می تواند مانع از دیدن شرایط ریزشی ارز شود.
بازه های زمانی قابل استفاده برای استفاده تحلیل فاندامنتال : در بازه های زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت کاربرد دارد اما برای دوره های میان مدت و بلند مدت تحلیل فاندامنتال ضروری است .
تحلیگران تکنیکال بر این باورند هر اتفاقی بیوفتد در نهایت تاثیر آن در قیمت مشاهده می شود ،تحلیل تکنیکال بیشتر کنشگر است و باید همیشه در این تحلیل آپدیت باشیم.
در اینجا مثالی را برای درک بهتر برای درک بهتر تفاوت بین تحلیل بنیادی و تکنیکال ذکر می کنیم : مثلا من یک ماهیگیر هستم ، نیاز دارم برای گذران زندگی صید ماهی انجام بدهم، اگر از صیادان باتجربه سوال کنیم، از دو صیاد می توانیم کمک بگیریم ، صیاد بنیادی به شما می گوید، کدام دریاچه رو برای ماهیگیری انتخاب کن، کدام ماهی خوشمزه تر است، کدام ماهی گران قیمت تر است و کدام ماهی مشتری بیشتری دارد.
اما یک صیاد تکنیکال می گوید: ماهیگیری توی این دریاچه توی چه فصلی بهتر است، توی چه زمانی از روز ماهیگیر کردن بهتر است، وقتی قلاب را می اندازی چقد زمان می برد تا یک ماهی صید کنی .
در اینجا یک صیادی که تریدر خوبی باشد، به شما می گوید از چه قلابی استفاده کن، از چه طعمه ای برای قلابت استفاده کن، مثلا چطوری نخ ماهیگیری را جمع کن و بعد از همه اینها تجربه خود فرد به کمک او می آید.
شروع تحلیل فاندامنتال
- یافتن بهترین اقتصاد
- یافتن بهترین مارکت
- یافتن برترین بازار مالی
- یافتن برترین صنعت
- تحلیل اجزای صنعت
بر همین اساس مثال می زنیم :
در اقتصاد در ابتدا اقتصاد برتر را پیدا می کنیم، اول اقتصاد ایران یا آمریکا یا جهان؟ کدام را می خواهیم کار کنیم ؟و بعد از آن وارد مارکتهای مختلف می شویم، وارد بازار پوشاک یا مسکن یا مالی بشویم؟ و با توجه به انتخاب وارد بازار مالی می شویم. در بازار مالی؛ بازار بورس تهران، فارکس ،کریپتو کارنسی ، بازار کامودیتی و سهام وجود دارد، و بعد اینها را بسنجیم کدام بازار برای ما اهمیت دارد؟
فرضا مارکت کریپتو کارنسی را انتخاب می کنیم ،توی مارکت کریپتو کارنسی مثلا می خواهیم روی Ico ها سرمایه گذاری کنم یا توکن یا کوین ها و یا اینکه اکسچنج داشته باشیم ؟ و در نهایت یک کوین خاص را انتخاب می کنیم که باید ویژگی های آن را به طور جداگانه بررسی کنیم که آیا برای سرمایه گذاری مقبولیت لازم را دارد یا نه؟
در بررسی پروژه های کریپتو کارنسی به این مسائل می پر دازیم
- ایده پروژه
- نیاز واقعی به پروژه
- هدف پروژه
- نقشه راه پروژه
- تیم تشکیل دهنده پروژه
- بررسی رسانه های پروژه
- کد نویسی پروژه
- شبکه های اجتماعی پروژه
ایده نیاز واقعی به پروژه : مهمترین ایده پروژه اینست که نیاز واقعی به پروژه وجود داشته باشد، یک پروژه کریپتو کارنسی به وجود میاد ولی نیاز واقعی به آن پروژه وجود ندارد. یعنی ایده یک کریپتو کارنسی چه چیزی قرار است به دنیای تکنولوژی و تجارت و دنیا اضافه کند، انجام چه کاری را آسان می کند ؟ چه مزیتی به وجود می آورد؟
هدف پروژه :آیا پروژه مورد بررسی هدف دارد یا نه ؟،اگر هدف دارد آیا هدف پروژه واقعی است، قابل دستیابی است؟
نقشه راه پروژه : نقشه راه پروژه، از زمانی که ایده پردازی کردیم تا رسیدن به هدف یک رود مپی وجود دارد. آیا مسیر ایده تا هدف برایش برنامه ریزی شده است ؟اگر بررسی شده به چه صورت قرار است به هدف خودش برسد؟
تعهد یک پروژه به رود مپش، مثلا پروژه ای گفته در هر سه ماه قرار است یک کاری انجام دهد و به یکی از اهدافش برسد،با بررسی این موضوع که ؛ آیا پروژه در گذشته به اهدافی که مشخص کرده در زمانهای تعیین شده به این موضوع عمل کرده یا خیر؟
تیم تشکیل دهنده پروژه : افرادی که توی این تیم هستن چقدر متخصص هستن، در هر بخشی که کار می کنند، تک تک این افراد اطلاعاتشون درلینکدین (linkedin ) هست و آیا در آنجا از این پروژه حرفی زدن یا نه؟
کد نویسی پروژه : برای بخش کد نویسی پروژه باید افراد متخصص در این زمینه و رزومه آنها و حسابهای کاربری این افراد را در شبکه های اجتماعی بررسی کنیم .
با استفاده از سرویس گیتهاب ( GitHub)می توانیم عملکرد کد نویسی یک پروژه کریپتو کارنسی را تحت نظر بگیریم ، گیت هاب یک سرویس تحت وب است که برای پروژه های برنامه نویسی از آن استفاده می شود و به نوعی یک شبکه اجتماعی نیز محسوب می شود با استفاده از گیت هاب می توانیم تعداد برنامه نویسان پروژه، سوابق و روزمه برنامه نویسان ، تعداد نسخه های منتشر شده ، میزان مشارکت آنها در پروژه ، تغییرات انجام شده و اینکه تا چه حد پروژه در مسیر هدف کار شده واطلاعاتی ازین قبیل را بدست آوریم.
رسانه ها و شبکه های اجتماعی پروژه : مهمترین شبکه های اجتماعی برای پروژه های کریپتوکارنسی شامل:یوتیوب،توییتر، فیس بوک،تلگرام ، لینکدین، ریدیت می شود و باید هر پروژه در این رسانه ها بررسی شود که چه تعداد فالور دارند و روی چه تعداد افرادی تاثیر گذار هستند.
سوشال بلید (social blade ) که شبکه های اجتماعی کریپتو های مختلف را نشان می دهد، ازین طریق نیز می توان فهمید در پروژه های کریپتو چه افرادی مشغول به کار هستند، اعضا آن فیک هستن یا نه ، و با توجه به این نکته که در مارکت کریپتو کلاهبرداری زیاد است و هیچ قانونی برای آن وجود ندارد.